Selvhjelp

Enkle tips for sjekk av Internett hvis det oppstår problemer.

Internett fungerer ikke

1. Ta omstart på ekstern router (hvis du har det) og hjemmesentral. Dette gjøres ved å trekke ut strømmen og koble den til igjen etter 10 minutt.

2. Dersom det er mulig, test med kabel mellom hjemmesentral og PC og se om det virker da. Dersom det virker med kabel, er det den trådløse routeren som er problemet.

3. Om det fortsatt ikke virker, må du kontakte oss.

Internett går tregt

1. Koble fra alt som bruker internett (router, pc, telefoner, nettbrett, smart-TV etc)

2. Koble til en PC med kabel direkte på hjemmesentral og gå inn på speedtest.net

3. Om du ikke har kabel, kan du laste ned appen speedtest fra Ookla på din mobiltelefon. Velg server i Alta.

4. Test hastighet og sammenlikn med det du har bestilt. Om du er i tvil hvilken hastighet du har, vil dette stå på siste regning.

5. Om oppnådd hastighet er lavere enn det du har bestilt må du restarte hjemmesentralen. Dette gjøres ved å trekke ut strømmen og koble den til igjen etter 10 minutt.

6. Dersom du har full hastighet på kabel, men ikke trådløst, er det den trådløse routeren som er problemet.

6. Dersom du fortsatt har problemer, kontakt oss.

Sporadiske brudd på internettforbindelsen

1. Normalt skyldes slike sporadiske brudd problemer med den trådløse routeren.

2. Dersom du har TV fra oss og det er stabilt, vil det ikke være problemer med forbindelsen inn i huset.

3. Dersom det er sporadiske brudd på TV eller kablet internettforbindelse, må du restarte hjemmesentralen. Dette gjøres ved å trekke ut strømmen og koble den til igjen etter 10 minutt.

4.  Om det ikke hjelper, må du kontakte oss.

Problemer med hakking, flimring eller stopp på TV-signal

Signalene fra RiksTV går via fibersignalet og bruker dermed av båndbredden du har bestilt. Ved bruk av steam via andre konsoller (Playstation, X-box, Nintendo osv.) vil disse bruke mye av båndbredden. Hvis dette er tilfellet bør du vurdere raskere linje for å kunne bruke flere medier samtidig.

Ved linje på 25/25 Mbit anbefales det ikke å bruke mer enn en Smartboks samtidig, da linjen er for liten for flere enheter.

Ved bruk av ekstern ruter er det viktig å sørge for at den er oppdatert jevnlig.

Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter på 78460600 hvis du trenger å oppgradere din linje.

Problemer med RiksTV

For andre problemer/spørsmål knyttet til RiksTV, kontakt RiksTVs kundesenter på tlf. 210 10 210